Világharang a világ átlagpolgárainak

Oborzil Edit adományáról megemlékező tábla (a Harangház egyik falán) LÉNYEGE -- a felvétel 2011-ben készült… azoknak, akiket a “különleges” világpolgárok nem képesek sem megérteni, sem akceptálni (bárcsak ne így lenne, és tisztelet a kivételnek, hiszen — félreértés ne essék — a “különleges” világpolgároknak több kategóriája van). Az utóbbiaknak pedig a felelősségük is különleges a világ további sorsát illetően. Erre hívta fel figyelmemet a baloldalon felerészben látható tábla szövegfelirata az elmúlt napokban. És — előre vetve — azt is ki kell emelnem, hogy az ezután következő bejegyzés egyidejűleg és párhuzamosan jelenik meg az Uralkodik az objektivizmus a korábbi kommunizmus után cíművel. Ez az összekapcsolódás pedig majd csak jelen bejegyzésnek a során nyer teljes értelmet, amikor az itt rögtön említett “különleges” világpolgárok kapcsolat a Világharanghoz és a világ átlagpolgáraihoz is kiderül majd.

Világharang2Világharang. Egy nagyszabású alumínium (!) harang tervezetéről van szó. A budapesti világkiállítás meghiúsulása ezt a tervezetet is meghiúsította. Mindössze két prototípus készült (ld. a jobboldali képen az egyiket). Viszont a millenium évére megépített hajdúszoboszlói Harangház (mely a fent, baloldalon látható szándéknyilatkozat következtében létesült) — képletesen szólva — megvalósította ezt (benne középen azért a jobboldalon látható Világharang prototípussal). Erről és ezzel kapcsolatos helyszíni meglátásaimról szól ez a bejegyzés. Az utóbbiak abból a sajátos harangfunkcióból táplálkoznak, hogy a harangok valamire figyelmeztetnek, emlékeztetnek.

Az első ilyen technológiájú harang 1983-ban készült el és Kölcsey nevét viselte. Mint minden harang ez is szól a lélekhez, ha más nem, akkor a művészi kivitelezésének további, szerves részeként, a palástja mentén megjelenő Kölcsey idézet segítségével: “Hass, alkoss, gyarapíts: s a haza fényre derül!

000211297_hajduszoboszlo_haranghaz2_lg.jpg.jpg_orig[1]

Ez a különleges harang és később elkészült társai különleges környezetben, az ún. Harangházban találhatók, Hajdúszoboszló városában (ezt a videót a helyszínen készített 10 kép felhasználásával készítettem):

A harangok képeken látható hasítékolására azért  volt szükség, hogy ezek az alumíniumharangok megszólaltathatók legyenek. Sajnos a Harangházban erre nem született megoldás. Ugyanakkor nagy szerencsémre az Időkapszula a Városligetben című, 2015. február 25-i bejegyzésben találtam a következő részletet, benne a szükséges hangdokumentummal:

A harangok rejtélye

A Ligetben járók valószínűleg nem is tudják, hogy a valaha kecses, mára elhanyagolt harangláb egy igazi magyar világszabadalmat rejt. A Pecsa mellett függő harang az Oborzil Edit- Jenei Tibor alkotópáros műve. Sajnos mindketten elhunytak már, de a 80-as években szabadalmaztatott találmányukból egy példányt felajánlottak a Petőfi Csarnoknak 1987-ben, kifejezetten az időkapszula megjelölésének céljára. A szabadalom lényege, hogy a drága bronz, réz és ón helyett speciális alumínium-ón ötvözetből, réseléses technikával állítottak elő harangot. A harangköpenyen eltérő méretű réseket vágtak, ezzel lehetett tetszés szerint szabályozni a hangmélységet. Szabadalmukat 1988-ban a brisbane-i világkiállításon is bemutatták. Ilyen technikával készült harangokon játszott Mandel Róbert 1987. január 3-án, az időkapszula elhelyezésekor.

A Hajdúszoboszlóról származó Oborzil Edit harangjait szülővárosára hagyta, ott állnak ma is a 2000 -ben épült Harangházban. Egy példányuk azonban a Ligetben van, remélhetőleg olyan helyre kerül majd, ahol jobban megbecsülik.

A lenti videó 1987. január 3-án készült, megjelent a 15 éves a Petőfi Csarnok című kis példányszámú cd-n, 2000-ben. Szerkesztette Majkó Zsuzsa és Ligetfalvi György. A felvételen Galambos Róbert, a Pecsa akkori klubvezetője beszél.

Ezt a videót itt ebben a bejegyzésben eleve arra a részletre pozicionáltam, ahol az említett harangjáték hallható:

A különleges műtárgyak különleges alkotói Oborzil Edit és férje Jeney Tibor, akikkel ennek a 2001-ben készült filmnek egyik, 12 és fél perces részletében ismerkedhetünk meg:

És aktuális adalék ahhoz, amit a  “különleges” világpolgárok (továbbiakban “KVP”-k)—bármiben is álljon “különlegességük”—nem képesek sem megérteni, sem akceptálni—többek között a világ átlagos polgárainak, köztük a magyar átlagpolgároknak az aktuális politikai választását:

KVP1 August 8 at 9:32am
Kedves barátaim! Kénytelen vagyok nyilvánosan közölni, hogy számomra továbbra is Ljev Tolsztoj a világirodalom legnagyobb írója.
Like/Tetszik 42 KVP

“Egykori kollégám”: ok.Milyen alkalomból ?
August 8 at 11:46am

KVP1: Lezsákék avatnak neki egy szobrot, ez egyenes út ahhoz, hogy egyesek megutálják.
August 8 at 11:53am
Like/Tetszik 2 KVP

KVP2KVP1-nek: Tolsztoj fogja szégyellni odaát – de mit tehet róla?
August 8 at 11:59am
Like/Tetszik 2 fő, az egyik egyértelműen KVP

KVP1: Emlékszem a Kertész Ákos-ügyre. Hamarosan szégyen lesz Tolsztojt szeretni, illetve már most is lehet olyasmit olvasni, amiből ez következik.
August 8 at 12:48pm
Like/Tetszik 1 KVP

KVP3: A Kertész Ákos-ügy nálam a fordított hatást érte el. Azóta mindent elolvastam tőle. 🙂
August 8 at 2:36pm
Like/Tetszik KVP1 + 1 KVP

KVP4: Pedig akik most a szobrát avatják, a háború és béke közül csak az előbbit kedvelik.
August 8 at 12:03pm
Like/Tetszik 1 KVP

KVP1: Muszáj minden provokációra ugrani?
August 8 at 12:46pm
Like/Tetszik 1 fő

KVP4: Dehogyis! 🙂
August 8 at 12:57pm

KVP5: Kedves barátaim! Kénytelen vagyok nyilvánosan közölni, hogy Lezsák Sándor számomra továbbra is hazánk egyik legnagyobb penise.
(És erről eszembe jut egy ezeréves vicc. Két kurva beszélget.
– Képzeld, tegnap egy entellektüellel voltam.
– Ne mondd! és milyen volt?
– Fölvitt a lakására, hangulatvilágítás, halk zene …
– Mesélj még!
– Finom italok. Lassan levetkőztem, s akkor …
– Akkor…?
– … akkor elővette a pensiét.
– Mi az a penis?
– Az ugyanolyan, mint a fasz, csak sokkal kisebb.)
August 8 at 2:49pm
Like/Tetszik 7 KVP

KVP1: Kedves KVP5. Bár a dolog nem érint, de az emberiség egyik fele állítólag szereti a penist. Ennyi potenciális híve van Lezsáknak?
August 8 at 2:52pm

KVP5: Az emberiség egyik fele a f@st szereti! Már bocsánat! És Tolsztojt nem lehet egy lakiteleki tahónak kisajátítani!
August 8 at 2:59pm
Like/Tetszik 1 KVP


No de itt álljunk meg!

A harangok mindig is a lelkekhez szóltak, szólnak. A Harangház Hajdúszoboszlón azt hírdeti, hogy jusson érvényre az emberiségbe vetett hit és szeretet, és az a hitvallás, hogy a Földön élő valamennyi ember összetartozik és egymásra utalt. Ez volt az adományozó, Oborzil Edit (1921 – 1996) szándéka, amikor halálos ágyán a férjével közösen megalkotott harangparkot a városnak adományozta.

Engem ez különösen megfogott, hiszen a világ sorsát meghatározó átlagpolgári tömegek csak ezzel a szellemiséggel áthatva lesznek képesek megváltoztatni életfelfogásukat. Annak ellenére kell ezt megtenniük, hogy a magukat úgymond jogos véleményformáló pozícióban érző, “különleges” világpolgárok többsége csak igen csekély mértékben él ezzel a felfogással.

Gondoljunk csak arra az egyszerű esetre, amikor például a magyar átlagpolgárok többsége dönt (immár másodszor) az országot uraló politikai erőről, és ezen “különlegesek” egy része ezt Facebook eszmecserék tömegében naponta kérdőjelezi meg, a lehető legszélsőségesebb, néha egyenesen trágár kijelentéseket téve. Ők ezzel azt fejezik ki, hogy semmiféle összetartozásban és egymásra utaltságban nem hisznek. Magukat egyszerűen a többség felett állónak látják, és nem csak ilyen kérdésekben, hanem minden másban is.

Abban a reményben készítettem az alábbi videót (és persze magát ezt a bejegyzést), hogy talán ezek a legkülönfélébb “különlegesek” (hiszen itt nem csak egyfélékről van szó!) időben észhez térnek. Így talán, de csak talán sikerül megállítani azokat az önpusztító erőket, amelyek ezekben az években különösen meghatározták és meghatározzák az emberiség sorsának alakulását.

Aki pedig túlzónak vagy kifejezetten nem helytállónak találná eme közbevetett meglátásomat kérem olvassa el egy évvel ezelőtti két bejegyzésemet, melyek sokkal durvább esetről számoltak be:
– “Disintegration of a nation” — egy nemzet szétesése, Magyar Hon, 2015. szeptember 2.
– A szétesés pártiak mérhetetlen gyűlöletének tárgya, a “fasiszta kormány” miniszterelnöke, Magyar Hon, 2015. szeptember 3.

Ha még ezek után is kételkedne valaki meglátásom megalapozottságában tekintse meg az ISIS az Iszlám Állam című Martin Smith dokumentumfilmet, mely legutóbb éppen a hétvégén, az aug. 13-i szombatról vasárnapra virradó éjfél kezdetekor (24:00/00:00) szerepelt ismét a Spektrum csatorna műsorán. Ennél semmi sem demonstrálhatja jobban azt, hogy az országokon belüli szektás megosztottság hova vezethet, és ennek gerjesztésében mennyire negatív szerepe lehet a “különleges” világpolgároknak (beleértve az iraki síita “különlegesek” vezéralakját Núri el-Máliki egykori miniszterelnököt). Bármikor csak az Inda videón tekinthető meg magyarul. Mivel ezt letilthatják (ugyanúgy, mint a korábbi YouTube kópiát) ezért ide ágyazom az elérhető angol nyelvű eredeti másolatát a Daily Motion-ről:

Megállónk vége (“példaesetem” és lényeges “harangtörténet” folytatásokkal)


KVP1: 1956 decemberében anyám az akkori Tolbuhin körúton árult könyvet egy kirakatból kialakított elárusítóhelyen. Időnként helyettesítettem. Jött valaki, kért egy szép szerelmes regényt. Mondtam, itt az Anna Karenyina. Mondja, fúj, orosz. Mondom, de gróf volt. Az más, mondta és megvette.
August 8 at 3:29pm
Like/Tetszik 1 KVP

“mérsékelt” KVP: Nagyon 😀
August 8 at 4:42pm

“Erősen híthű” csekély KVP beütéssel:
A felvezető posztból azt hittem, hogy az öntökéletesedés miatt. A kommentek alapján rájöttem, hogy mégsem.
August 8 at 8:01pm

“Elkötelezett macskabarát” csekély KVP beütéssel:
Nekem egymás mellett: Tolsztoj és Th. Mann. Változatlanul, régóta.
August 8 at 10:09pm

“Közepesen” KVP: Újabban beleszerettem Ulickajába.
August 8 at 10:29pm

KVP1: Nem érdemes versenyeztetni a nagyokat. A dolog lényege az, hogy a nagyokat nem lehet kisajátítani. És ezt úgy értem, hogy nemcsak az disznóság, hogy Lezsák akarja a maga céljaira kisajátítani (bár ha Lezsáknak lennének elvei, azok közel lennének az öreg Tolsztoj világszemléletéhez), hanem az is disznóság, ahogy ezt poentírozták. Azt hiszem, hogy aki úgy gondolta, hogy ez az esemény is alkalmas a ma többé-kevésbé kötelező baloldali ruszofóbia alátámasztására, semmivel nem különb Lezsáknál.
August 8 at 10:39pm
Like/Tetszik 2 KVP

KVP6: Ulickaja jó, de nem egyenletes. Vannak a művei között igényes lektűrök is.
August 9 at 8:05am

KVP6: Ajánlom Alekszijevicset. Nagyon jó és kemény.
August 9 at 1:39am

KVP6: Én úgy hallottam, hogy a Lezsák-féle Tolsztoj Intézet valami sötét orosz (politikai) kapcsolat fedőszerve.

KVP1: Európáék Laurist ajánlják (Лавр)
August 9 at 7:33am

KVP1: De nincs értelme a vetélkedésnek, bármilyen remek Ulickája, Lauris vagy Alekszijevics, én az orosz irodalmat a Háború és békén szerettem meg.
August 9 at 8:15am
Like/Tetszik 1 KVP

KVP6: Ezen szerintem senki nem vitatkozik. Se a Te személyes tapasztalataidon, se azon, hogy Tolsztoj egy állócsillag a világirodalom egén.
August 9 at 8:17am

KVP1: Ha a kedvenceket akarjuk sorolni, teleírhatjuk a Facebookot. Az orosz irodalom hatalmas, ráadásul nagy kultusza van Magyarországon. A 19. század második felében szinte azonnal megjelent minden magyarul. Sajnos, a mai politikai struktúra és viszonyrendszer szerint ha Lezsák az orosz irodalom és kultúra védőjeként lép fel, akkor az úgynevezett baloldal, különösen a fiatalabb nemzedék ellene fordul.
August 9 at 8:33am

KVP6: Joggal. Orosz fordulat a Fideszben, országos agymosásra készülnek, NOL.hu 2016-08-08 06:29:00
August 9 at 8:34am

KVP1: Erre reagáltam.
August 9 at 8:40am

A dolog “pikantériája”, hogy a NOL.hu hivatkozott cikke kizárólag angol nyelven elérhető, The Weaponization of Culture: Kremlin’s traditional agenda and the export of values to Central Europe címmel 2016. augusztus 4-én megjelent Political Capital tanulmányon alapszik. Igen, azon cégnek a most már külföldi megrendelésre dolgozó értékelésén, mely 2010 előtt még magyar állami pénzekből is vaskosan részesült. A magyar olvasó mindössze rövid összefoglalót kap a cég blogján: Kulturális fegyverkezés: Moszkva morális felsőbbrendűséget hirdet a „hanyatló” Nyugattal szemben. Ebből itt elég csak az alábbiakat idézni ahhoz, hogy a megrendelők által elvárt, teljesen egyoldalú tendenciózusság egyértelmű legyen:

Az orosz katonai expanzió után az európai társadalmakat a Kreml eurázsiai „kulturális expanziója” is fenyegeti. A Moszkvát és Putyint a konzervativizmus védőbástyájának vagy vezetőjének beállító hivatalos ideológia a kereszténység, a haza, a család „szentháromságára” hivatkozva növeli geopolitikai befolyását a térségben – miközben támaszkodik az euroszkeptikus szélsőjobboldali (vagy éppen szélsőbaloldali) kis pártokra, mozgalmakra.

A Kreml illiberális értékuniverzuma egyértelműen a Nyugat kulturális hegemóniájára tör. Ennek eszközeként pedig az említett európai szereplőkön kívül egy lazán koordinált hálózatot használ ideológusok (pl. Alexander Dugin), konzervatív üzletemberek (pl. Konstantin Malofejev), orosz pártpolitikusok (pl. a Haza pártból Dmitrij Rogozin) vagy az Orosz Ortodox Egyház részvételével.

“Természetesen” az itt korábban idézett, “különleges” világpolgárok észre sem veszik, hogy egyik csatornájává váltak a Political Capital megrendelői körének. Ezen nem is kell csodálkozni, mivel jellemzően “humán értelmiségiek” és talán az angol nyelvet sem bírják (ha egyáltalán), vagy használják olyan szinten, hogy a Political Capital tanulmányt egyáltalán értékelhessék a maga igazi mivoltában, azaz teljes hátterével egyetemben! Így azon sem kell csodálkozni, hogy valóságos személyes gyűlölet uralja hozzászólásaikat, ami már saját forrásból ered. Így pedig teljesen elszakadnak a magyar átlagpolgároktól, ami roppant sajnálatos.


Itt is álljunk meg egy kicsit

A fenti, Political Capital-ra és annak megrendelői körére vonatkozó megállapításokat még azelőtt tettem, hogy kiszivárgott volna az ún. Soros lista. Az augusztus 16-i Ismét leleplezték Sorost és a 444.hu-t (M1 Híradó) híradás erről a következőképpen számolt be:

De megtekinthetők az ugyanezen napi TV2 – “KISZIVÁRGOTT A SOROS-LISTA” és a Soros politikai befolyása – Echo Tv videók is. Ezekből — úgy vélem — úgy a “Political Capital mögöttiség” mint a lehető legszélesebb világpolitikai vetületek bőségesen kiderülnek. És az itt megjelenő információknak az égvilágon semmi közük nincsen valamiféle magyar kormánypropagandához !

Akiben azonban még maradtak volna ilyen fajta kétségek azoknak javaslom az alábbi, szintén augusztus 16-i Fox News hírértékelés megtekintését:

Az amerikai háztartások 81,4 %-ába eljutó TV csatorna azokat a kérdéseket veti fel, melyek az amerikai közvélemény szempontjából jelentenek igen komoly veszélyt Soros György tevékenységéből kifolyólag. Három kritikus kérdést tárgyal a Hillary Clinton-hoz köthető legújabb kiszivárogtatások kapcsán (ajánlom még az ugyanaz napi Hackers release Clinton donor’s controversial documents, valamint Congressman demands FBI director clarify Clinton comments és Gingrich’s take: House GOP gets FBI report on Clinton videókat is a komplett amerikai helyzetkép megismerése céljából):

George Soros and Hillary Clinton: Hackers believed to be backed by Russia exposed more than 2,000 documents connected to Soros and his Open Society Foundations

  1. George Soros and Hillary Clinton: Soros has given about $10 million to groups opposed to policies of Israel.
    George Soros and Hillary Clinton: He has funded individuals accusing Israel of war crimes and given a variety of grants to people who hate Israel.
  2. George Soros and Hillary Clinton: Soros has funded investigations of individuals who are opposed to radical Islam.
  3. George Soros and Hillary Clinton: Soros has donated about $13 million to the Democrats this election cycle, including $7 million to a Clinton super PAC.

Azaz: A vélekedések szerint Oroszország támogatását élvező hackerek több, mint 2000 Soroshoz és a Nyílt Társadalom Alapítványokhoz kapcsolódó dokumentumot hoztak nyilvánosságra.

  1. Soros körülbelül 10 millió dollárt juttatott Izrael politikájával szemben álló csoportoknak.
    Olyan személyeket támogatott és támogat, akik Izraelt háborús bűnökkel vádolják, és különböző adományokat juttat olyan embereknek, akik gyűlölik Izraelt.
  2. Soros finanszírozott és finanszíroz olyan személyek elleni vizsgálatokat, akik ellenzik a radikális iszlámot.
  3. Soros mintegy 13 millió dollárt adományozott a Demokratáknak ebben a választási ciklusban, beleértve a Clinton jelöltségének támogatására létrehozott, ún. super PAC-nek [ld. még Ready for Hillary] juttatott 7 millió dollárt.

Az idézett KVP-k tehát egy Soros György neve által fémjelzett világhálózat “talpasai” itt Magyarországon — anélkül hogy egyáltalán erről tudomásuk lenne. Ez a hálózat amerikai értelemben “szélsőbaloldali” irányvonalat visz (ld. a Fox News besorolást), itteni és európai értelemben pedig szélsőliberálisat. Ennél is tovább mutat azonban politikai, különösen világpolitikai és filozófiai értelemben az, hogy ez a hálózat a XX. század győztes ideológiájának az Ayn Rand nevével fémjelzett objektivizmus-nak (a vele éppen ellentétes oldalon álló kommunizmussal szemben) a talaján áll. Erről persze még kevesebb fogalmuk van a hálózat magyarországi aktív résztvevőinek.

Ezért született az ezzel egyidejűleg és párhuzamosan megjelenő, Uralkodik az objektivizmus a korábbi kommunizmus után című bejegyzésem. Ezt szintén el kell olvasni ahhoz, hogy érthető legyen az objektivizmus uralma mindenkire kiterjed, aktuálpolitikai sőt pillanatnyi hatalmi hovatartozástól függetlenül. Az abban foglaltak megértése után a legkomolyabban remélem, hogy az itt idézett példában szereplők és azokkal azonos utálatot kifejezők egyike sem marad olyan véleménynél, hogy ebben a bejegyzésben őket pécézem ki, avagy “ravaszul” támadom. Tehát kérem, hogy olvassák figyelmesen el azt a párhuzamos bejegyzést is !

Kis megállónknak itt vége (majd a lényeges “harangtörténeti” folytatások)


Visszatérve Világharang és Harangház témánkhoz nézzük meg, hogy milyen visszamenőleges információk találhatók ezzel kapcsolatban a magyar neten?

A világharang - Motesky Árpád riportja - látogatás Oborzil Editnél és Jeney Tamásnál - a HÉT Közéleti és Kulturális Hetilap 1994 III. 4. 10. szám, 5. oldal

Részlet A zengő öntvény — Harangtörténeti kutatások az MMKM Öntödei Múzeumában című, 2013. június 9-én megjelent cikkből a Magyar Múzeumok webhelyen:

Az első, harangokkal kapcsolatos kiállítást az Öntödei Múzeumban 1987 szeptemberében tartották, Harangvariációk címmel. Ekkor a múzeum 9 bronzharangja mellett 17, Jeney Tibor iparművész és Oborzil Edit képzőművész által készített alumíniumharangot is bemutattak. Itt volt szó először a 7 méter átmérőjű “Világharang” tervéről, melyet alumíniumból szerettek volna leönteni, s felületén a világ minden országát megjelenítették volna.

1987-es kecskeméti kiállításukhoz írott beköszöntőjükben az alkotók így fogalmaztak (forrás: A 2001. május -i Nemzetközi Szenior Úszóverseny Jeney Tibor Emlékverseny Hajdúszoboszló rendezési terve):

Több évtizedes alkotói pályánk utóbbi éveiben intenzíven kutattuk az alumínium művészeti céljaink szolgálatába állításának lehetőségeit. Ennek eredményeként új öntési eljárást szabadalmaztattunk, melynek alkalmazásával sikeresen oldottuk meg Bécsben a Central Wechsel und Creditbank A. G. portáljának tervmegvalósítását és kivitelezését.

A művészi gondolat, a technológiai lehetőség, a harangöntés mai helyzete és a harang szimbolikus-liturgikus funkciója iránti érzékelhető igény vezetett bennünket ara, hogy eddigi művészi és technológiai tapasztalataink alapján megpróbáljunk új szakaszt nyitni a harangkészítés történetében.

Találmányunkkal a felhasznált anyag mennyisége és ára, valamint a harang elkészítéséhez szükséges munkaidő – a mintázástól a harangozásig – jelentősen – (195 napról 60 napra) csökken, így lehetőségünk lesz a rendelések rövid időn belüli teljesítésére.

Sikerült megoldani a harangok hangolását, zeneileg egy oktáv terjedelmet lehet rajtuk játszani, amit műszeresen is ellenőriztek.

Különös sajátossága technológiánknak az, hogy csak egyszer felhasználható öntőformával dolgozunk. Ez biztosítja minden harang önálló művészi tervezését és egyediségét. Lehetővé teszi, hogy a megrendelő által megadott egyéni program alapján egyedi – domború vagy homorú – plasztikai kiképzést, sőt alkotói gyakorlatunk alapján akár festést vagy más művészi díszítést alkalmazzunk. A találmány alkalmazása nem korlátozódik csupán nagy méretű és nagy súlyú harangokra. Felhasználása igen kedvező hangzást tesz lehetővé kis méretű és kis súlyú harangok esetében. Így kedvező technikai feltételeket nyújt harangjátékok készítésére is. Új lendületet adott munkánknak, hogy a Magyar Külkereskedelmi Bank vállalta a további kísérletek költségeinek biztosítását.

Tervünk egy Világharang felállítása Budapesten. Ennek 1:10, ill. 1:5 léptékű változata látható a kecskeméti kiállításon.

Fontosnak érezzük, hogy mai viszonyaink között a békeszerető és hívő emberek közösségei a jelenleginél gyorsabban és szerényebb anyagi lehetőségekkel is hozzájussanak a szimbolikus és liturgikus funkciót egyaránt betöltő haranghoz. Ezért ajánljuk szíves figyelmükbe munkánkat és lehetőségeinket.

A ma weben elérhető legteljesebb egykori beszámoló A világharang – Motesky Árpád riportja – látogatás Oborzil Editnél és Jeney Tamásnál – a [szlovákiai] HÉT Közéleti és Kulturális Hetilap 1994 III. 4. 10. szám, 5. oldal, mely a jobboldalon, szerkesztett kép formájában látható és arra kattintással rögtön olvasható:

Oborzil Edit adományáról megemlékező tábla (a Harangház egyik falán) LÉNYEGE -- a felvétel 2011-ben készültA Világharang prototípusa—az adományozói szándéknyilatkozat jobboldalon látható lényegi részének értelmében—végül Hajdúszoboszló városához került:

A város pedig egy, már 2006. január 2-a óta létező, Hajdúszoboszlói látnivalók webhely egyikén a következőképpen írja le a végső tervezettnél kisebb méretű és a fedőképünkön is látható prototípus végső helyét, ahol egy—az adományozó szándékát megjelenítő, jobboldalon látható emléktábla is elhelyezésre került:

A fürdő előtti park különleges látványossága a millennium évében felavatott Harangház, ahol Oborzil Editnek, a városunkban született iparművésznek és férjének, Jeney Tibornak a különleges haranggyűjtemény-adománya nézhető meg.

A látványos építészeti alkotás Rácz Zoltán építész munkája.

A harangokat különleges alumínium ötvözetből állították elő. A hagyományos harangoknál súlyuk könnyebb, gyártásuk rövidebb időt igényel. Réselt eljárással készültek. Ennek lényege, hogy a harang köpenyébe réseket hasítottak. Hangzásuk a harang nagyságától, a rések helyzetétől függ. Egy oktáv terjedelemre hangolhatók. Minden harang egyedi tervezésű. Készítésükhöz a Jeney-Oborzil művészházaspár világszabadalmat szerzett.

A bejáratnál lévő Kölcsey-harangra a jeles magyar költő: “Hass, alkoss, gyarapíts!” idézete került. A harang koronája egy földgömb. Azt jelképezi, hogy a felszólítás minden nemzet fiához szól.

Középen négy, fához hasonlóan összehajló betonoszlop között látható a világharang. Az adományozó hitvallását fejezi ki: “a földön élő valamennyi ember összetartozik és egymásra utalt.” Fölötte 12 kisebb harang sorakozik, melyek harangjátékra is alkalmasak.

Az építmény belső részén egy kis tóban tíz, Szent István-harang sorakozik. Rajtuk az államalapító király latin nyelvű intelmei olvashatók.

A harangok fölé az égboltozatot jelképező tetőzet borul, középen az életet adó napkoronggal: A talpazat egyik fele természetes anyagú terméskő, a másik fele mesterséges burkolat. A kétféle anyag a jó és a rossz örök küzdelmét jelképezi. A kettőt a Tejút választja el egymástól, mely a magyar népmesékben szereplő életfához vezet.

A talapzatba ágyazva faragott oszlopok állanak. Ezek a múltat, a magyar történelem kiemelkedő eseményeit ábrázolják. Bentebb egy sima faragatlan oszlop látható. Ez az ismeretlen jövő. A faragványok készítője Nagy Imre népi iparművész.

A tetőzet alatt Galánffi András, a népművészet mesterének faragott rönk padjai kaptak helyet.

A háttérben három dombon elhelyezve a magyar őstörténet jelképei láthatók. (Készítette Győri László szobrászművész.) Mindhárom akácfából készült plasztika színesre festve.

A középső dombon az ÉLETFA áll. Pogány eredetű, hitélethez kapcsolódó stilizált fa. A népművészet ma is alkalmazza.

A TURUL a honfoglaló magyarság vallásos tiszteletben részesített szent madara.

A CSODASZARVAS a magyar ősmonda állata, mely követőit új hazába vezette.

A dombokból – hegyekből eredő patakok életet, jövőt adó jelképek. Miként a folyóvizek egyesülnek, úgy lett eggyé az államalapítás által a magyar nép.

A harangház 1999. július 8-án került felavatásra.

Építtette Hajdúszoboszló Város Önkormányzata

A világharang és társai – a zöld vonaltól felfelé és jobboldali irányban láthatóak a Nemesmedves 1985-ös évfordulójára készített adomány, vélhetően az első Oborzil-Jeney féle aluminium harangok egyikének képei (míg a zöld vonaltól lefelé és baloldali irányban a hajdúszoboszlói harangpark egyes képei—javaslom egymást követő rákattintással teljesen kinagyítani, hogy maximálisan élvezhető képegyütteshez jussunk a 2288 × 2170-as összméretnek köszönhetően):

A világharang és társai - a zöld vonaltól felfelé és jobboldali irányban a Nemesmedves 1985-ös jubileumára készített adomány

A 168 Óra Online A harangöntő címmel 2011. november 25-én megjelent cikke fontos visszatekintő adalékokkal szolgál:

Egy esztendeje Devecserben félreverték a harangot a vörösiszap áradására. Utána jó ideig csend honolt a hazai alumíniumgyártás frontján. Pedig glóbuszunk túlfelén még magyar alumíniumharangok is konganak. BOKOR LÁSZLÓ írása.

Emlékek országútján fut az Opel, a nyugati végek felé tart. Múlt időben kellene fogalmaznom, hiszen negyedszázada már ennek az utazásnak, a hangja, hangulata mégis oly eleven, hogy kikapcsolom az időhányadost. Nem így Jeney Tibor a gázt. Úgy nyomja, mint egykor, pilóta korában.

bokor-d000136A8d70e08455e11[1]A háborúban még hegyivadászként szolgált, „telente magam voltam a jéggé dermedt Írottkő” – idéz fűzfaköltészetének balladájából. Megemlíti ugyanitt a Dnyeper menti ingoványokat is, ám hogy miként került végül angol fogságba, az külön történet.

Egy kamionsor előzésekor hosszan nyomja a kéthangú dudát, ami alatt elúszik a zene.

– Ha nincs rádió, a hanghullámok azért még terjednek – okít. – Nem volt hát bolondság a hajdani végvárak kolompos jelrendszere. Nyílt terepen öt-tíz kilométert is átzúgott egy kisharang, ha tűz, víz vagy az ellen jött.

Aztán tovább meséli száguldó életútját, azt például, hogy tanult ő valaha kohászatot és iparművészetet is a Dunai Repülőgépgyár tervezőasztalánál. Akkor a „szárnyaló magyar ezüst” töltötte be minden gondolatát. A harangok csak később csalták el az aviatika világából. A kísérletezésben méltó társra lelt ötvösművész feleségében, Oborzil Editben.

Volt akkor otthon már egy kis műhelyük, s az odahordott kacatok közt akadt hungarocell is. Ebből faragott egy vázát Edit. Beágyazták a homokládába, és ráöntötték a híg alumíniumot, amely annak rendje-módja szerint el is égette a hungarocellt. Amikor kihűlt, volt a kezükben egy váza, és ahogy megfordították, szinte együtt mondták ki: olyan, mint egy harang. De hangja nem volt. Hónapokig próbálgatták öblösebbre, vékonyabb falúra önteni, mígnem egy repedt, öntvényhibás darab ütésre hangot adott. Olyat, mintha rézüstben egy hangvilla szólalna meg. Így aztán réseket fűrészeltek az öntvényekbe, s azokon át harangszó csendült. Így született az ötlet.

– Tartsd rendesen azt a kormányt! – Edit asszony szemrehányó, de Tibort nehéz féken tartani. 
A végszót azonban felkapja:
– A kormány… egyik tagját, épp az ipari minisztert csakugyan sikerült bekerítenem. Ő is szegedi volt. Rárontottam, és elárasztottam dokumentációkkal. Aztán, hogy szabaduljon tőlem, inkább átszólt az Alutröszthöz, hogy vegyenek pártfogásukba.

A következő nagy korszakról már Óváron, ebéd közben szólnak. Így a (hajdani) bécsi magyar bank portáljának kiformázásáról, rusztikus, nemes veretű fémrácsozattal. Olyan lett, mint a vaspáncél.

A motívumokat mintha a nógrádszakali bronzharangról vették volna, amely már a mohácsi vész előtt is kongott.

Vallásos emberek lévén küldtek egy szépen behangolt harangot Zuglóba, a Rákosfalva park István- templomába, amely szinte elvész a köré épült tízemeletesek közt. Gondolták, adjon így hírt magáról.

A plébános azonban azt mondta, „nincs áldás rajta”. Erre aztán ment egy mandinerküldemény Esztergomba, de még a Vatikánba is. Később Reagannek Camp Davidbe, Kecskemétre a Kodály-zeneiskolába. Az ausztráliai világkiállítás [az 1988-as brisbane-iről van szó, ld. ennek korábbi említését hiteles forrásból] magyar pavilonjába pedig egy valóságos harangorkeszter indult, amelyhez egy neves magyar zeneszerző komponált harangjátékot. Amikor hazakerült, azzal nyílt meg a Tavaszi Fesztivál is.

Jeney Tibor

Az alkotópáros hölgytagjáról pedig a következő információ érhető el a Hírességek – Szoboszló képeskönyve webhelyen:

Oborzil Edit

festő-, képző-, iparművész
Hajdúszoboszló,1921.08.08. – Budapest,1996.02.19.
(74 év 6 hónap)

Hajdúszoboszlón született 1921. augusztus 8-án. Édesapja, Oborzil Gyula, városi állatorvos, a közélet jeles alakja volt. Édesanyja, Parti Nagy Erzsébet, régi szoboszlói gazdálkodó családból származott.

l13422051[1]Iskoláit helyben kezdte meg és Debrecenben érettségizett. Ezután a szoboszlói városházán dolgozott, innen az 1940-es évek végén Budapestre vezetett az útja. Felvételt nyert a Képzőművészeti Akadémiára, ahol Ferenczy Béni tanítványa lett. Szépirodalmi műveltségének megalapozója Cs. Szabó László irodalomtörténész volt. Az 1950-es évek elején szerzett diplomát. Ebben az időben ismerkedett meg férjével, Jeney Tibor iparművésszel. Egymást kiegészítő munkásságuk kiemelkedő alkotásokat eredményezett. Az akadémia elvégzése után Oborzil Edit sokoldalú képzőművésszé formálódott. Változatos, többféle technikát igénylő munkákat készített. Ezek között jelentős helyet foglalt el az ikonfestészet. Férjével végzett hosszú kísérletezés után újításként alkalmazták díszítőelemként az alumíniumot. Finta József építész látta meg ennek az olcsó, de látványos dísznek a modern építészetben való felhasználásának lehetőségeit. Először domborított csempéket készítettek falburkolatra, majd homlokzati díszítőelemeket (Royal szálló, Operaház, Bécs Central Bank).

Nagy felfedezésük az alumínium harangöntésre való felhasználása. A nagy súlyú, költséges, ércharangokat felváltja az olcsóbb, könnyebb alumíniumötvözet. A harangok különlegessége a réselés. Ezzel az eljárással a harangok hangját tetszés szerint lehet alakítani. Erre a találmányra világszabadalmat nyertek.

Az első ilyen alkotás a Kölcsey-harang, melyet 1983-ban ausztráliai kiállításon mutattak be. Nevezetes munkadarab a Zenélő harang, és a Szent Istvánról elnevezett harangegyüttes. Számos nemzetközi és magyar elismerő díjnak a tulajdonosai.

Jeney Tibor 1995. júliusában elhunyt. Egy év múlva Oborzil Edit is megbetegedett. Kész állapotban lévő harangjait Hajdúszoboszló városának, adományozta. Ezek egy része látható a Szent István parkban 1999-ben felállított harangházban. Oborzil Edit Budapesten halt meg 1996. február 19-én. Földi maradványait Hajdúszoboszlón helyezték végső nyugalomra egy családi sírboltba 1996. március 1-én.

Forrás: Szülőföldünk-lakóhelyünk Hajdúszoboszló, Erdei Gyula (2001)

Oborzil Edit

Érdekes adalék az “Inaktív felhasználó – 2010.10.26 09:17:13” megjelölés alatti hozzászólásból, mely a Harangház Szent István-harangok – Országalbum megjelölésű weblapon található:

Én 2009 december 30-án találkoztam először a harangházzal. Annyira megfogott az alkotás együttes, hogy igyekeztem mélyebben is megismerni az alkotókat. Megdöbbenve tapasztaltam, hogy egy igazi magyar világsiker, éppen csak Magyarországon nem igen ismert. Oborzil Editről sem sok anyag található, de Jeneyről szinte semmi. Nem akarom terhelni az olvasókat a negyedéig sem kész anyagommal, így csak 1-2 adalék:

Hajdúszoboszlón a Bocskai Múzeumban is találhatunk Oborzil-Jeney harangot. Nem csak ezért érdemes meglátogatni a múzeumot.

A Világharang történetével kezdődött véleményem szerint a művész házaspár sorsának visszafordíthatatlan megváltozása. Az említett harang az EXPO™96 Budapest világkiállításra készült, melyet gazdasági okokra hivatkozva a politika az 1994- ben az LXX. Törvénnyel lemondott.

Mint azt írtam is a kutatásaim még csak 25%-ak, így nem tudom, hogy az elkészült harangért a házaspár legalább anyagárban kapott e kárpótlást. Egy biztos, hogy Jeney halála után a már beteg Oborzil, mint elkészült és eladatlan harangként adományozta szülővárosának ezt az alkotást is. Nem sokkal később maga is követte párját az örök művészmezőkre.

Hajdúszoboszló becsületére váljon, hogy az adományt a millennium tiszteletére elővette a raktáraiból.

Kutattam tovább, így jutottam Dobogókőre, ahol a kálváriájuk alapját találtam meg (vagy csak hiszem, hogy megtaláltam).

Magyar Turista Egyesület kiállítási tárgyai között is van Oborzil-Jeney harang. Szintén adomány. Évente egyszer a találkozón szabadtérben látható, de egész évben a múzeumban is megcsodálható. A látogatók maguk is megkondíthatják, így a Magyar Tudományos Akadémia vizsgálataitól függetlenül, ki-ki maga is eldöntheti hogyan is szól a réselt technikával készült harang. Hát az én botfülemmel, igen csak jól.

Nos itt elbeszélgetve a múzeum-felügyelőjével tudtam meg, hogy a harangok sorsát a Római Katolikus Egyház bélyegezte meg.

Az alkotók szándékai ellenére, miszerint kisebb költséggel előállított harangok szóljanak a szegényebb hitközösségekben is, Pápai engedélyt nem kaptak.

Mint azt tudjuk harangszentelés hiányában csak az óraütésre szolgáló harangokat lehet felhúzni lakhelyükre. Hát ez igen csak leszűkítette az Oborzil-Jeney világszabadalom felhasználhatóságát.

Ehhez a gondolatsorhoz csak egy adalék: II. János Pál pápa 1991-es Budapest Hősök terei szentmiséjének hátterében dokumentálhatóan több hagyományos harang között Oborzil-Jeney harang is volt.

Mint azt írtam a kutatás elején vagyok, de akit érdekel esetleg ez a méltánytalanul elfelejtett magyar siker, annak adok végezetül 1-2 támpontot.

A házaspár munkásságáról jelentős anyagot lehet megtudni a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Öntödei Múzeuma (1027 Budapest, Bem József u. 20.) kiállításán. Itt látható a világszabadalom (mely már lejárt), valamint sok egyéb adalék és kész harangok is. Sajnos nem volt még időm arra, hogy a múzeum vezetőjének ígérvényét beváltsam, miszerint kutatási célra rendelkezésre bocsátja a maga tudományos kutatásait. Az anyag viszont e nélkül is kellően tartalmas, csak ajánlani tudom.

További, immár családi vonatkozású adalékot találtam a MEGÚJULT A 70 ÉVES BOLYAI TÉRI TEMPLOM MAROSVÁSÁRHELYEN című, az Unitárius Közlöny 2000 szeptember—decemberi számában megjelent cikkben. Íme a vonatkozó részlet:

Külön fejezet a most felszerelt és november 19-én felavatott harangok története. Bizonyára a templom felépítése óta természetes óhaja volt az egyházközség híveinek, hogy harangok kerüljenek a toronyba. Isten segítségét látjuk abban, hogy a beteljesülés, mondhatjuk a sikerélmény nekünk adatott meg, igaz: erős elhatározás és céltudatos cselekvés árán. Megvizsgáltuk a hagyományos bronzharangok beszerzésének lehetőségeit, a torony faszerkezetének teherbíró képességét. Mint lehetséges változatra, gondoltunk hangosító berendezés alkalmazására is, hangszalagról gerjesztett harangszóra.

Végül is a Duna TV egy adásából értesültünk az alumínium-harangok létéről és széleskörű alkalmazásáról. Az információs szálakat göngyölítve megtudtuk, hogy az alumínium-harangok öntési eljárását Jenei Tibor és Oborzil Edit iparművész házaspár dolgozta ki, találmányukat világszabadalom védi. Ma számos harang hirdeti a feltalálók munkás és szorgalmas voltát Magyarországon és a világ minden táján. Sajnos: voltát, mert a házaspár 1995/1996-ban elhunyt, így a hátramaradt mintegy 60 harang örökség útján Oborzil Emil tulajdonába került. Ő a harangok nagy részét a feltalálók végrendelete szerint Hajdúszoboszló városának adományozta. Oborzil Gyuláról megtudtam, hogy családja apai ágon székely-unitárius eredetű. Megkeresésemre, kérésemre ő készségesen ajánlott két harangot a marosvásárhelyi unitárius egyházközség részére. Tette ezt azzal a reménnyel és meggyőződéssel, hogy: „A harangok hangja sokáig hirdesse az egy istenhitet.”

A sors szomorú közjátéka folytán a harangokat már nem tőle vehettük át, mert 2000. június 4-én gyógyíthatatlan betegségben meghalt. Emléke legyen áldott! Így az adomány-harangokat folyó év augusztus 25-én Oborzil Gyula özvegyétől, Nagy Rózsa asszonytól vettük át, akinek e helyen is hálás köszönetünket fejezzük ki. A helyszínen a Bolyai téri templom tornyában a harangokat a hozzájuk tartozó gépesített működtetési készülékekkel Darkó Béla, Kémenes István és Sebesi Gerő szerelték Dávid Albert mérnök úr szakavatott vezetésével.

Az «Unitárius Élet» 1996. októberi számában, az “Olvasóink írták” rovatban közölt híradás a család vallási elkötelezettségébe enged betekintést:

Levelet kaptunk Oborzil Gyula, hajdúszoboszlói atyánkfiától, aki hírt adott egy zuglói iskoláról, amely Heltai Gáspár nevét vette fel.

Az OborziI család híres jótékonykodásáról, nemrégiben egy felbecsülhetetlen értékű harangegyütteshez juttatta Hajdúszoboszló városát. Már készülnek a tervek a tíz darabos haranggyűjtemény méltó elhelyezésére. Ezúttal egy emléktábla adományozását tervezi Oborzil Gyula.

“Zuglóban, Budapest XIV. kerületében, ahogy a gyerekek az iskolába mentek, megkérdeztem, hová jártok?, s azt válaszolták, hogy a Hellai Gáspárba.

Már több mint egy éve a Padlizsán utca 11-13. szám alatti iskola viseli a reneszánsz gondolkodó nevét. Tudják borzilmár a gyerekek, hogy ki volt Heltai Gáspár, a bibliafordító, irodalmár, nyelvész, nyomdász és könyvkiadó. Minden évben vetélkedőt szerveznek, hogy felmérjék; az iskolások milyen ismereteket tudnak intézményük névadójáról. Sok mindenről van tudomásuk, de arról nincs, hogy Heltai Gáspár vallásreformátor és unitárius volt.

Az iskola igazgatója, Szentei József és a tanári kar Heltai Gáspár szellemiségének megfelelően fogalmazták meg oktatási programjukat.

Ránk, unitáriusokra szép feladat hárul, hogy kapcsolatok felvételével az egyisteni eszmevilágot megismertetnénk, nemcsak a pedagógusokkal, hanem a gyerekekkel is.

Az évenként kiadásra kerülő iskolai szépirodalmi könyvecskében Heltai Gáspár irodalmi munkái is szerepeljenek.

Méltó dolog lenne az iskola falát emléktáblával megjelölni.

Oborzil Gyula”

Az Alföld 1998 júniusi számában pedig Makovecz Imre A hajdúszoboszlói harangház címmel az alábbi gondolatokat osztotta meg velünk, még annak létesítése előtt:

Ha valaki egy végtelennek tetsző síkon áll a viharban, s körülötte lent a földön szikes sós föld, gyér fű, s odább, a mesterséges tó mellett nád, és semmi más, talán távolabb az Agrober által épített alulemez fedelű vasvázas üres juhhodály, akkor drámai elem csak az égen látható, még a szél se kap bele semmibe a föld fölött. A kiégett puszta fölött az égen rohanó, gomolygó, egymásba ható fekete, szürke, lilába játszó felhő tömkelegek rohannak, érkeznek, enyésznek, alakulnak, szürke függönyökben lóg, lobog az erő, vág a sötéten át a villám, s nagy zúgó ostorcsapásokkal kergeti a szél a letépett fűszálakat, a felfújt nájlonzacskókat s egy-egy óvatlan madarat.

Ha ezen a síkon áll az ember a viharban, nehéz elképzelni, hogy ebben az égre taszított drámában nem is olyan régen mocsári tölgyesek zúgtak, s a laponyagokon falvak nádfedeles házait cibálta a szél, s az ingoványban, a füzek s nádasok között fütyült, s a csónakokat nekicsapta a nádas kikötő falának. Alig nehezebb elképzelni a puszta fölött a Friász-kori tengert, fejünk fölött a háromszáz méternyi vizet, s fölötte a ragyogó napsütésben, jó keleti szélben úszó vitorláshajót, benne rég letűnt kultúrák ma névtelen utasait, az uzsonnát, s azt a mondatot, melyet éppen elkap a szél. A múlt a képzelet erejével fényesen sugárzik. Ha ott áll az ember a viharban, s azt képzeli, hogy a jövőben, mikor már mások járnak majd a földön mi lesz itt a pusztán, a képzelet nehezebb, lassúbb szárnyon repül. Lehúzza a súly és ellepi a homály, borúsabb és nehezebb, mert tudja az ember, hogy az az ember már nem ő lesz, mert meg kell halni. A halál mely minden út vége homályba burkolja és elnehezíti a jövő képét. Aggodalom is terheli az ember lelkét, a felelősségnek egy változata, lesz-e jövő, lesz-e felhő, ég, pusztaság, lesz-e ember, aki egyetlen tanúja, megszólaltatója, és szeme a földnek, akin át a Föld elgondolja, látja és ápolja önmagát.

A pusztán Kunhalmok sora, árkok, gerendek, egy két helyen kerek erdők a “szépasszonyok”-nak, Árpádhalmon két halom egy vonalban, néhányat már beszántottak, mert feledésbe merültek azok akik a föld izzó vonalait ismerték, az elhárító a fokozó gesztusokat. Ma már mindegy, merre megy a víz a föld fölött, a föld alatt, ki tudja hol remeg magányosan a Szent György vonal, a vonzó és taszító, a gyilkos és gyógyító sugár, a szemmel verés, és az élesztő mormogás, már feledésbe merült az egykori ember, aki azt kérdezte: “ki illette a köntösömet, erő távozott tőlem.”

Hol vannak eleink, hogy beleszóljanak beszélgetésünkbe, beleigyanak poharainkba? Mit építsünk bele két neves halott zengő hagyatékába, milyen legyen a harangház Szoboszlón? A kunhalmok, az elkerített vizek, s az időben billegő régi falak és ívek hogyan kerüljenek oda, ahol az ősi tenger hagyatéka a föld alól tör föl gyógyítva a málló időben a fürdőző vendéget.

A harangház melyben Oborzil Edit és Jeney hagyatéki harangjai szólalnak meg majd, domb és kerített ház elegye. A harangokat klaviatúrán lehet megszólaltatni. Az adott hangmagasságokra zenét írnak zeneszerzők, a fényvetők a hangmagasságnak megfelelő szín-szinonimát fogják vetíteni. Mellékelem az alaprajzot, metszetet és távlati képet. A padló tükör. Lefelé ugyanazt látjuk majd, mint fölfelé, hogy kitessék minden dolog fonákja, hogy tükör által elhomályosodjék a Föld vonzásereje.

Egyszer talán arról is írok majd, milyennek kell lennie egy iskolának, melyben járhatna Vitéz Mihály, Szabó Magda vagy akár Nyilas Mihály, s mit gondolna róla Pósalaki úr, vagy a Csapó utcai hajdani hentes.

A Harangház megépítésének történetét a 2001-es film további részéből ismerhetjük meg:

Makovecz féle elképzelés helyett meglehetősen kicsinyes harangház valósult meg, mint ahogyan erről a 2015 októberéig létező «Szókimondó» havilap 2011 évi XII. száma „HARANGHÁZ” címmel beszámolt:

A  kilencvenes évek elején az Oborzil-Jenei házaspár  Hajdúszoboszló számára felajánlott, 45 darab alumínium harangot, mely saját találmányuk, világszabadalmuk,volt. Oborzil Edit  több lehetőség közül szülővárosát Szoboszlót választotta, hogy harangjaikat  elfogadás esetén a város méltó helyen és formában elhelyezze.

Én azonban még ennél is jobban kifogásolnám azt, hogy a fenti adományozási szándék így szinte teljesen elsikkadt.

Én azonban még ennél is jobban kifogásolnám azt, hogy a fenti adományozási szándék legfontosabb része, miszerint “hirdesse az emberiségbe vetett hitünket és szeretetünket, és azt a hitvallásunkat, hogy a Földön élő valamennyi ember összetartozik és egymásra utaltszinte teljesen elsikkadt.

Végrendeletében  meghatározta  a kiállítás feltételeit, a harangok egy helyben való bemutatását, állagmegóvását, esetleges karbantartását. Végül is az önkormányzat nagyobbik része anyagi okokra hivatkozva nem a legalkalmasabb terv szerint zárt térben  harangokhoz méltó módon működő képességüket megőrizve, nem díszítőelemként hanem szakrális tárgyként, harangként (mint például a Makovecz féle terv)  jobb megoldása helyett, ami még anyagi haszonnal is járt volna, maradt  a jelenleg is létrejött megoldás a harangok elnémítása, amibe akkor jobb híján belenyugodtunk és megkezdődött a harangház építése, a  harangok szabadtéri bemutatása, amivel aztán úgy tűnik le is tette a gondját a város. Nem számolva azokkal a ma már jelentkező gondokkal ami a szabadtéri elhelyezésből mára bekövetkezett.

Az avatás után egy évvel később  a harangjáték egy hangját lopták el, amelyet még sikerült pótolni, de már ez előrevetítette a várható gondokat – pár évre rá a színes jelfákat kellett felújíttatni, majd a Szent István harangok medencéjéből kopott le a festés, az úgy is maradt, mivel ha esett az eső volt benne víz, ha nem kiszáradt. Esős időben, pedig a zöld algák festették meg. Nem telt bele sok idő a medence éppen  száraz periódusában  egy pár erős ember három harangot lehajlított, már megint szegény Szent István harangok voltak az elszenvedői. Majd a graffitisek vették észre a szép üres felületeket és már munkához is láttak, közben az egyik harang valamilyen ok folytán félre billent, kitudja mióta áll így. A karácsonyi díszek viszont hibátlanul díszelegnek, talán a következő ünnepet várva. A harangoknak ezt némán, karóba húzva kell elszenvedni.

A Soproni Szemle 1986-os 3. számában találjuk meg továbbá «Macher Frigyes: „Harangvariációk” a soproni Központi Bányászati Múzeumban» című cikkét:

A klasszikus harangokat bronzból (réz-ón ötvözet), pontosabban harangbronzból (20–25% ón) öntik. Mivel a bronz a hadiiparnak is fontos alapanyaga, ezért olvasztottak be annyi pótolhatatlan szépségű és hangzású harangot az első és második világháborúban.

A hagyományos technológiát változtatta meg most a Jeney Tibor–Oborzil Edit művészházaspár, midőn harangjaik anyagául alumíniumot választottak úgy, hogy a harangok köpenyeinek felhasításával ezt az egyébként tompahangú fémet is csengővé tették.

A Soproni Tavaszi Napok keretében (1986. március 12–23-ig) nyitotta meg március 12-én a Központi Bányászati Múzeumban az alumíniumöntésű harangok kiállítását Molnár László múzeumigazgató. A mővészházaspár nevében Jeney Tibor elmondotta, hogy a harangok hangját az áttörések, hasítékok határozzák meg, a fém összetétele hatástalan. Biztatók már a kísérletek határozott hangú harangok öntésére. A kifogástalan rendezésért mind a Központi Bányászati Múzeumnak, mind Sopron városának ajándékozott egy harangot a kiállítottakból. Ez utóbbi felállítási helyének a felújított Storno-ház udvarát javasolta.

A múzeum Haydn-kertjében ezután Kósa Gábor zeneművész improvizált az ott felállított harangokkal. A Soproni Tavaszi Napok ideje alatt egyébként mindig déli 12 órakor Újj Balázs és Novák Antal, a Széchenyi István gimnázium III/b tanulói Kósa Gábor egy művét adták elő, illetve improvizáltak.

Oborzil-Jeney A Sopronnak ajándékozott harang -- 1986

A Sopronnak ajándékozott harang. Tetején: CIVITAS FIDELISSIMA, a paláston: SOPRONI NAPOK, a peremen: SOPRON VÁROSÁNAK EMLÉKÜL OBORZIL E. JENEY T. A HASÍTOTT HARANG FELTALÁLÓI XX. A harang átmérıje 410 mm; magassága 310 mm, a felerısítéssel együtt 480 mm; falvastagsága 10 mm.

Oborzil-Jeney A Bányászati Múzeumnak ajándékozott kettősfalú harang -- 1986

A Bányászati Múzeumnak ajándékozott kettősfalú harang (átmérője 420 mm; magassága 310 mm; összmagassága 490 mm; vastagsága 2–2 mm)

Oborzil-Jeney Részlet a múzeumi Haydn kertben felállított harangokból -- 1986

Részlet a múzeumi Haydn kertben felállított harangokból. A felvételeket Lobenwein Tamás készítette

A kiállítás megtekintését, megértését a szakmai ismereteket és dr. Illényi András, dr. Patay Pál és dr. Tarnóczy Tamás, az MTA Akusztikai Bizottsága elnökének szakvéleményét is tartalmazó „Harangvariációk – Glockenvariationen” című, magyar–német nyelvű ismertetője segíti. Ebből megtudhatja a látogató, hogy a harangok készítéséhez felhasznált anyag mennyisége és ára, valamint az elkészítés munkaideje – a mintakészítéstől a harangozásig – jelentősen (195 napról 60 napra) csökkent. Csak egyszer felhasználható öntőformába öntenek. Öntési eljárásukat szabadalmaztatták. Az alumínium öntésű harangok hangszínezete természetesen különbözik a bronz harangokétól, talán valamivel élesebben csengenek. A rések számának és méretének változtatásával a harangoknak mind az alaphangja, mind pedig felhangjai jól hangolhatók és így harangjátékokhoz hangolt harangsorozatok is készíthetők.

A kiállított legnagyobb harangot az 1985-ös Budapesti Tavaszi Fesztivál emlékére öntötték. Átmérője 750 mm, magassága 600 mm, a rögzítőkkel együtt az összmagassága 850 mm. A peremfelirat: A FESZTIVÁL HARANGOT AZ 5 ÉVES JUBILEUMRA KÉSZÍTETTE ÉS FELAJÁNLOTTA OBORZIL EDIT – JENEY TIBOR A HASÍTOTT ALUMÍNIUM-HARANG FELTALÁLÓI. BUDAPEST.

A bemutatott harangokat a Képzőművészeti Kivitelező Vállalat (Szabó I., Vendli P., Hámori Gy.), a Fémöntő és Megmunkáló Kisszövetkezet (Tóth J., Papp Nagy M.), Vadon J., Pál J. öntőmesterek készítették. A cizellőrök: Légvári L., Rozgonyi J. és Vidéki A.

 

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s